Transit: Historiallinen Art House -dystopia yllättää

afschseYleinen

Elokuvassa saksalainen Georg pakenee saksalaisten miehitettyä Pariisia Marseillesiin. Siellä Georg pärjää itsemurhan tehneen kirjailijan takia. Kirjailija Weidel oli ennen kuolemaansa hankkinut Meksikon viisumin ja Georg käyttää tätä hyväkseen. Elokuvan aikana Georg tutustuu edesmenneen ystävänsä poikaan Drissiin sekä Marieen, joka etsii ex-miestään, Weidelia.

Christian Petzoldin ohjaama elokuva on Anna Seghersin kirjaan perustuva surullinen idylli. Berliinin elokuvajuhlilla ensi-iltansa saanut Transit kertoo historiallisista tapahtumista kiinnostavalla tavalla. Transit ei kuitenkaan ole historiallinen draama. Rinnastettuna 2015 tapahtuneeseen “pakolaiskriisiin” elokuva tuntuu hyvin ajankohtaiselta. Nykyaika ja historia on hyvässä tasapainossa jossa historialliset viittaukset ovat hienovaraisia mutta tarpeellisia. Oudon konseptin takana piilee elokuva jossa palaset kuitenkin loksahtavat paikoilleen.

Transitin kuvamaailma on koristeltu kauniilla väreillä ja kuvaaja Hans Fromm kuvaa näyttelijöitä herkkyydellä ja henkilökohtaisella tavalla. Henkilöiden kautta Petzold kuvaa pakenemista, pelkoa ja sotaa. Elokuva ei kiirehdi ja keskittyy luomaan tietynlaisen tunnelman ja ympäristön. Tästä kärsii kuitenkin juoni, jonka kehitykselle jää liian vähän tilaa.

Kertojaääni joka selostaa elokuvan tapahtumia ulkopuolisin silmin on pitkään anonyymi ja selviää vasta elokuvan loppupuolella. Kertojaääntä käyttäessä ohjaaja tuo esille päähenkilön yksinäisyyden, ja oman elämän kontrollin menettämisen. Petzold onnistuu rakentamaan miellyttävän kokonaisuuden sekä tarinankerronnan että visuaalisen kerronnan kautta.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Selma af Schultén